PENGARUH ANGGARAN PENDIDIKAN TERHADAP PEMBANGUNAN PENDIDIKAN INDONESIA

Authors

  • Ratna Christianingrum Pusat Kajian Anggaran

DOI:

https://doi.org/10.22212/jbudget.v3i2.70

Keywords:

education bugdet, education development, education quality

Abstract

An evaluation was needed to see if there were significant changes to national development, after the implementation of article 31 of UUD 1945. This budget allocation is able to influence the education development in Indonesia, especially provision and equity of access to quality education. But the physical development carried out has not been followed by an increase in quality education services. A large education budget allocation is also not followed by an improvement in the quality of education.

References

Dirjen Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah Kementerian Pendidikan Nasional. (2010). Buku Panduan Bantuan Operasional Sekolah (BOS). Jakarta: Direktorat Jenderal Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah Kementerian Pendidikan Nasional.

Gehan, E. (1965). A generalized Two-Sample Wilcoxon test for Dounly Censored Data. Biometrika Vol. 52, No. 3/4 (Dec., 1965), 650-653.

Gravetter, F. J., & Wallnau, L. B. (2013). Statistics for the Behavioral Sciences.

New York: Wadsworth Cangage Learning.

Jalal, F., & Supriyadi, D. (2001). Reformasi Pendidikan dalam Konteks Otonomi Daerah. Yogjakarta: Adicita.

Kementerian Keuangan RI. (2018). In Nota Keuangan beserta RAPBN Tahun 2019 (pp. 4-20). Jakarta: Direktorat Jenderal Anggaran, Kementerian Keuangan Republik Indonesia.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. (2013). Indikator Pendidikan di Indonesia. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia.

Lim, D. (1996). Explaining Economic Growth: A New Aanlitical Framework.

Vermont: Edwar Elgar.

MacFarland, T. W., & Yates, J. M. (2017). Introduction to Nonparametric Statistics for the Biological Sciences Using R. Switzerland: Springer Nature.

Miller, J. W., & McKenna, M. C. (2016). World Literacy: How Countries Rank and Why It Matters. New Britain: Central Connecticut State University.

Muhardi. (2004). Kontribusi Pendidikan dalam Meningkatkan Kualitas Bangsa Indonesia. Mimbar Jurnal Sosial dan Pembangunan Volume XX No. 4, 478- 492.

Park, H. M. (2008). Univariate Analysis and Normality Test Using SAS, Stata, and SPSS. Bloomington: The Trustees of Indiana University.

Purwaningsih, I. (2014). Implementasi Kebijakan Regrouping Sekolah Dasar di Kabupaten Purworejo. Yogjakarta: Universitas Negeri Yogjakarta.

Republika. (2017, Maret 07). Daerah yang Alokasikan 20 Persen APBD untuk Pendidikan Bisa Dihitung Jari. Retrieved from www.republika.co.id: https://republika.co.id/berita/pendidikan/eduaction/17/03/07/omfagx365- daerah-yang-alokasikan-20-persen-apbd-untuk-pendidikan-bisa-dihitung-jari

Rini, E. S. (2012). Hubungan Tingkat Pendidikan Orang Tua dan Prestasi Belajar SIswa dengan Minat Siswa Melanjutkan Studi ke Perguruan Tinggi pada Siswa Kelas XI SMA Negeri 1 Kalasan Tahun Ajaran 2011/2012. Yogjakarta: Universitas Negeri Yogjakarta.

Schultz, T. (1961). Investment in Human Capital. The American Economic Review, 1-17.

Schultz, T. (1963). The Economic Value of Education. New York: Colombia University.

Setiawan, A. (2013, November 27). Sekolah Gratis SD dan SMA. Retrieved from www.setkab.go.id: http://setkab.go.id/sekolah-gratis-sd-dan-sma/

Sudarsana, I. (n.d.). Peningkatan Mutu Pendidikan Luar Sekolah dalam Upaya Pembangunan Sumber Daya Manusia. Jurnal Penjaminan Mutu, 1-14.

Sukasni, A., & Efendy, H. (2017). The Problematic of Education System in Indonesia and Reform Agenda. International Journal of Education Vo.9, N0.3, 183-199.

Supriadi, D. (2003). Satuan Biaya Pendidikan Dasar dan Menengah. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Tribunnews.com. (2017, April 24). Mendikbud Muhadjir: Alokasi Dana Pendidikan dari APBD Masih Rendah. Retrieved from www.tribunnews.com: http://www.tribunnews.com/nasional/2017/04/24/mendikbud-muhadjir- alokasi-dana-pendidikan-dari-apbd-masih-rendah

UNDP. (2018, September 17). Human Development Reports. Retrieved from www.undp.org: http://hdr.undp.org/en/countries/profiles/IDN#

Warli, & Yuliana, E. (2011). Peningkatan Kreativitas Pemecahan Masalah Melalui Metode 'What's Anaother Way' pada materi bangun datar Siswa Kelas VII SMP. Formatif, 208-222.

Published

27-12-2022

How to Cite

Christianingrum, R. (2022). PENGARUH ANGGARAN PENDIDIKAN TERHADAP PEMBANGUNAN PENDIDIKAN INDONESIA . Jurnal Budget : Isu Dan Masalah Keuangan Negara, 3(2), 63–98. https://doi.org/10.22212/jbudget.v3i2.70

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>